Laboratoriet for telegrafi og telefoni

I 1908 henvendte Læreanstalten sig til ministeriet, med forslag til ændring i fagsammensætningen.  Studieretningen af 1903 havde nemlig ”kun haft Sigte på Uddannelse af Ingeniører til Brug i Stærkstrømelektroteknikken”, og nu mente man, at der var behov for elektroingeniører med kendskab til svagstrømselektroteknik, til arbejdet ”ved Statsbanerne, Statstelegraf-og Statstelefonvæsenet, kommunale og private Telefonselskaber.” Forslaget blev vedtaget i 1909, og læreanstalten fik nu verdens første lærestol i svagstrømselektronik.  Cand.polyt. og senere rektor (1921-41) P.O. Pedersen blev ansat, bl.a. på baggrund af en række frivillige forelæsninger om telegrafi og telefoni, som han havde afholdt. Der blev i samme omgang indført valgfrihed for hovedfagsstuderende på retningen mellem stærkstrøms-og svagstrømselektroteknik.

I 1911 fik man så en finanslovbevilling til indretning af et laboratorium for telegrafi og telefoni i kælderen under Den polytekniske Læreanstalt i Sølvgade. Her fortsatte P.O. Pedersen det pionerarbejde på radio- og telekommunikationsområdet, som første gang havde udfoldet sig ved opfindelse af buesenderen i samarbejde med Valdemar Poulsen. I 1935 flyttede laboratoriet fra de små lokaler i Sølvgade til Danmarks Tekniske Højskoles nye domicil i Østervoldgade. Laboratoriet voksede støt og nye forskningsområder kom til indenfor det svagstrømstekniske område. Særligt efter at P.O. Pedersen, i 1937, fostrede Akademiet for Tekniske Videnskaber (ATV), som havde til formål at fremme forskningen indenfor de tekniske videnskaber, bl.a. gennem samarbejde med erhvervslivet. ATV fik stor betydning for innovationstankegangen på DTH/DTU.

Rækken af nyoprettede svagstrømselektrotekniske laboratorier, afledt fra LTT, var bl.a. Laboratoriet for Elektronik (dannet i 1961 ved sammenlægning af en del af LTT med Radioteknisk Forskningslaboratorium, ATV), Laboratoriet for Kredsløbsteori (udspaltet fra LTT i 1962), Laboratoriet for Kommunikationsteori (udspaltet fra LTT i 1962).

I 1972 oprettes Institut for Teleteknik (IT), som en slags arvtager til LTT, ved sammenlægning af Laboratoriet for Kredsløbsteori, Laboratoriet for Kommunikationsteori og svagstrømsdelen af Laboratoriet for almen Elektroteknik). I henhold til årsberetningen nedlægges Laboratoriet for telegrafi og telefoni først formelt i 1991.

Området bliver i 1996 til Institut for Telekommunikation, ved sammenlægning af Institut for Teleteknik med Center for Teleinformation.

Institut for Telekommunikation fusioneres ind i Forskningscenter COM i 2001. Forskningscentret var blevet oprettet i 1998 ved fusion af fotonikdelen af Mikroelektronikcenteret og afdelingen for Bredbåndstelekommunikation ved Institut for Elektromagnetiske Systemer.

Området befinder sig i dag på DTU Fotonik, som blev dannet i 2008 ved fusion af COM•DTU med Risøs Afdeling for Optik og Plasmaforskning.

Billedet forestiller Danmarks tekniske Højskole på Østervoldgade, Laboratoriet for Telegrafi og Telefoni med radiotårnet.